Zelf aan de slag

De Eigen Kracht Groep (EKG) is een vorm van groepsgericht maatschappelijk werk en helpt cliënten om op eigen kracht met hun vragen en problemen aan de slag te gaan. In vier bijeenkomsten ontdekken cliënten hun eigen kwaliteiten en eigenschappen en leren zij haalbare doelen stellen. Ook leren zij wat hun sociale netwerk voor hen kan betekenen. Veel cliënten kunnen na deze groepsbijeenkomsten op eigen kracht verder, soms is aanvullende ondersteuning nodig.

De Eigen Kracht Groepen draaien al jaren succesvol in Tilburg en Goirle. In 2019 gaan we hiermee ook in Dongen starten, samen met onze collega’s van MEE.

Deskundigheidsbevordering

Voorgaande jaren gaven we workshops EKG aan de medewerkers van de wijkteams in Tilburg. Vanwege de komst van een stadsbrede melddienst en wisselingen van medewerkers gaven we begin 2019 workshops aan de medewerkers van de stadsbrede melddienst. Met als doel om de kennis en mogelijkheden van EKG weer goed op het netvlies te hebben.

Vrouwenkracht

Samen met onder andere ContourdeTwern ontwikkelden wij in 2017, als variatie op EKG, de training ‘Vrouwenkracht’. Na een succesvolle pilot werd deze training in 2018 uitgebreid naar een periode van 20 weken, waarin vrouwen worden begeleid en gestimuleerd naar meer (financieel) inzicht, zelfredzaamheid en zelfverzekerdheid. De training Vrouwenkracht bevat workshops zoals budgetteren, gezonde voeding, sporten en ‘op Eigen Kracht’ training.

Deelnemers Vrouwenkracht:
"Top cursus, heb er heel wat van opgestoken."
"Vrij gevoel: je bepaalt zelf wat je wel of niet deelt/doet."
"Ik heb er van genoten, was een hele leuke groep."
"Goede voorbereiding en een goed programma. Goede trainsters."

Meer informatie?
Zie hier de hand-out voor professionals.
Kijk hier het filmpje waarin cliënten en een medewerker vertellen over EKG.