Overslaan en naar de inhoud gaan

Wilma Ponds, schoolmaatschappelijk werker

Aanpak op maat
‘Sinds 2005 werk ik als schoolmaatschappelijk werker bij het Instituut voor Maatschappelijk Werk (IMW). Ik help jongeren uit het voortgezet onderwijs bij problemen als pesten, gebrek aan zelfvertrouwen, eetstoornissen of geweld. Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het wel voorbij zien komen. Iedere jongere is anders en ieder probleem is anders. Een jongere krijgt daarom altijd een aanpak op maat. Daarbij werk ik vaak nauw samen met de ouders en de school. Dat maakt mijn werk interessant en afwisselend.’

Laagdrempelig
‘Het mooiste van schoolmaatschappelijk werk vind ik de laagdrempeligheid. Omdat ik vanuit school werk, sta ik dicht bij de problematiek en komen jongeren vrij gemakkelijk naar mij toe. Werken met kinderen of jongeren betekent preventief werken: alles wat je doet is om problemen later te voorkomen. Dat vind ik mooi.’ 

Solo maar niet alleen
‘Hoewel ik een solopositie heb en zelfstandig werk, weet ik mij altijd gesteund door mijn collega’s van het IMW. Er is ruimte voor intervisie en methodische werkbegeleiding. Het klantvolgsysteem waarmee wij werken is erg prettig en biedt een goede houvast om mijn werk uit te voeren. Doorverwijzingen verlopen soepel en de communicatielijnen zijn kort. Het motto Eén gezin, één plan spreekt mij bovendien erg aan.’